اخبار

آیین گرامیداشت هفتادوپنجمین سالروز میلاد کیایی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

آیین گرامیداشت هفتادوپنجمین سالروز میلاد کیایی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
مراسم گرامیداشت میلاد کیایی، آهنگساز و نوازنده سنتور، و نیز رونمایی از آلبوم «میلاد فرهنگ» شامگاه جمعه 17 آبان در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در ابتدای این مراسم که با حضور هنرمندان عرصه موسیقی و هنردوستان برگزار شد سیدعباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران گفت: «مهرماه و پاییز آغاز زندگی پر بار هنرمندانی است که در تاریخ میدرخشند. در تحقیقات جامعهشناسی سرمایههای انسانی ماندگارترین سرمایههای یک جامعه هستند. اگر بخواهیم جامعهای پربار داشته باشیم باید قدر بزرگان را بدانیم.

سجادی سپس افزود: میلاد کیایی از جمله هنرمندانی است که هفت دهه در حوزه هنر به شایستگی فعالیت کرده است. این هنرمند از  شش سالگی با قمرالملوک ساز نواخته و این روند را تا امروز ادامه داده است. کیایی هنرمند و مدیر شایستهای است. در طول دوران مدیریت او نیز  در حوزه فرهنک و هنر اتفاقات بزرگی افتاده است. او همچنین  شاگردان برجستهای را تربیت کرده که از مفاخر امروز موسیقی هستند. در یک عبارت باید گفت میلاد کیایی ۷۵ سال را ثبت کرده است».

پس از سخنان سجادی، هوشنگ کامکار طی سخنانی اظهار داشت: «قبل از هر چیز جان باختن  تعدادی از  هموطنان آذری را به دلیل وقوع زلزله تسلیت میگویم. وی سپس ادامه داد: «ساز تخصصی و اولم سنتوراست، از این رو حق دارم درباره سنتور صحبت کنم. سابقه آشنایی من و میلاد به 58 سال  پیش و اردوهای رامسر باز میگردد. کیایی، علی رهبری، میرزاده و ... در این اردوها حضور داشتند.  به جرات میگویم بنیان سنتورنوازی در ایران از سوی کیایی مستحکم شد. کیایی  نقش بسیار مهمی در این زمینه داشت.  با کمکهای او سنتورنوازی پیشرفت قابل ملاحظهای کرد. وی همچنین تلاش بسیاری در تربیت  جوانان  داشت که امروز هر کدام از سنتورنوازان برجسته به شمار میروند. به باور من آموزش بسیار مهمتر از ساخت سمفونی است چرا که شاگردان راه را ادامه میدهند.

کامکار در ادامه گفت: «کیایی بسیار مهربان و افتاده است و در  ادبیات و شعر هم چیره دست است. وی صاحب تالیفات ارزشمندی نیز هست. به باور من یک هنرمند خوب میبایست به موسیقی ردیفها مسلط باشد و موسیقی کلاسیک را بشناسد. تکنیک داشته باشد و  برای بداهه نوازی خلاقیت داشته باشد. میلاد کیایی تمامی این ویژگیها را داراست».

کامکار سپس افزود: «کیایی دارای گوش بسیار قوی  است. این امر در آثارش به شدت مشهود است. درباره آلبوم «میلاد فرهنگ» نیز باید بگویم در باند نخست از این آلبوم  شیوه نوازندگی معاصر را حس میکنیم، ترکیب تکنیک نو با گوشهها و خصوصیات موسیقی ایران. همچنین در این آلبوم موسیقی پلی فونی دو صدایی که جدید است و با گوشههای مختلف ترکیب شده میشنویم».

کامکار در پایان سخنانش از رضا مهدوی سپاسگزاری کرد و گفت: « ما در ایران مقامی را نداریم که از موسیقی حمایت کند، به همین دلیل انتشار چنین آثاری بسیار ارزشمند است چرا که موجب میشود  مردم موسیقی خوب بشنوند».

در ادامه مراسم مورخ و منتقد موسیقی، سید علیرضا میرعلینقی ضمن حضور در جایگاه گفت: «سابقه همکاری و آشنایی من با استاد میلاد کیایی به ۲۳سال پیش باز میگردد.  تمام این 23 سال یک طرف و چهار ماه و نیم اقامت در منزل ایشان  در یک طرف دیگر. من در این مدت برای تهیه کتاب «راز آشکارا» در خدمت استاد بودم. حضور در کنار میلاد کیایی برای من همچون دانشگاه بود. من در این مدت سبک زندگی را از یک هنرمند واقعی آموختم. کیایی موجب تغییر برخورد من نسبت به تاریخنویسی موسیقی، شناخت شخصیتهای مهجور شد که برایم بسیار ارزشمند است».

میرعلینقی سپس افزود: «پیشنهاد اسم آلبوم یعنی «میلاد فرهنگ» را من دادم. این آلبوم تلاشی است در راستای تداوم عادت شنیدن موسیقی بدون کلام. ما باید بتوانیم موسیقی فارغ از کلام  را بشنویم و گوش خود را پرورش دهیم».

 در ادامه مراسم رضا مهدوی برای رونمایی از آلبوم «میلاد فرهنگ» به روی صحنه آمد. وی طی سخنانی گفت: «امشب درباره مرد خوب موسیقی صحبت میکنیم، مرد خوشنواز سنتور،  میلاد کیایی، درباره این هنرمند هر چه بگوییم کم گفتیم. کیایی از جمله معدود افرادیست که پر از خاطرات است».

وی درباره آلبوم «میلاد فرهنگ نیز گفت: «این آلبوم تلفیقی از سنت و مدرنیته است که در دستگاه  افشاری نواخته شده است. به واقع میتوان گفت این آلبوم  یادگاری ارزشمند از کیایی است».

مهدوی سپس گفت: « ما برای پاسداشت هنرمندان اینجاییم. ما دوستدار موسیقیدانان ایرانی هستیم. ما گذشته غنی موسیقی بی کلام داشتیم، این موسیقی جایگاه ویژهای دارد. از تمامی همکاران خود در زمینه انتشار آثار موسیقایی درخواست میکنم تا خود را موظف بدانند تا به انتشار چنین آثاری همت گمارند و تلاش کنند این موسیقی برای آینده بماند. چرا که ما در این حوزه فقر شنیداری داریم. ما میبایست آثار  نوازندگان  برتر و کارهای شاخص را منتشر کنیم  و به تقویت خلاقیت کمک کنیم».

در ادامه برنامه میلاد کیایی به دعوت رضا مهدوی برای رونمایی از آلبوم میلاد فرهنگ به روی صحنه رفت. این هنرمند ضمن خوشآمدگویی به حاضران گفت: «در ادامه برنامه فیلمی پخش میشود که حدود پنج سال پیش توسط موسسه فرهنگی هنری «تماشاگه راز» قرار بود کار شود. این کار به دلایلی نیمه کاره ماند. اما هومن ظریف عاشقانه آن را تدوین کرد و به پایان رساند. این فیلم به واقع  یک فیلم دلی است.

کیایی ضمن سپاسگزاری از سید عباس سجادی و مجموعه نیاوران، از رضا مهدوی که کار انتشار آلبوم «میلاد فرهنگ» را انجام داد قدردانی کرد. وی افزود: «ما در این آلبوم عاشقانه کار کردیم. «ما عاشقیم و خوشتر از این کار نیست

کیایی سپس با قرائت این بیت برای حاضران

«دم غنیمت دان که دنیا یک دم است

هر که با دم همدم است او آدم است»

گفت: «قدر فرصتها را باید دانست، زندگی بسیار ارزشمند و زیبا ولی بی اعتبار است. وی افزود: «متاسفم که امروز آهنگهایی ساخته میشود که به درد یک بار شنیدن هم نمیخورد. در حالی که موسیقی بخشی از زندگی است و  ما باید بکوشیم موسیقی خوب را به گوش مردم برسانیم که متاسفانه به دلایلی گوششان دیگر به شنیدن موسیقی خوب عادت ندارد

در پایان مراسم آلبوم «میلاد فرهنگ» با حضور آرش فرهنگفر، هوشنگ کامکار، پشنگ کامکار، محمد سریر، فرهنگ جولایی، قاسم رفعتی، عبدالله طریقت، بردیا صدرنوری، رضا شفیعیان، سید عباس سجادی، قدرتالله انتظامی، اردوان کامکار، حمیدرضا عاطفی، سوسن اصلانی، همسر حسین دهلوی، فرهمند، سید عباس عظیمی و ... رونمایی شد و به پیشنهاد میلاد کیایی به تمامی هنرمندان حاضر در صحنه شاخه گلی اهدا شد.

همچنین به پاس یک عمر فعالیت هنری میلاد کیایی لوح سپاسی از سوی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران به این هنرمند اهدا شد.

آلبوم «میلاد فرهنگ» با نوازندگی سنتور میلاد کیایی و تمبک آرش فرهنگ است که  از سوی موسسه «راوی آذر کیمیا» به مدیریت رضا مهدوی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۳۹
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |