اخبار

سوگواره عاشورایی قلم نینوا در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سوگواره عاشورایی قلم نینوا در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
سوگواره عاشورایی هنرمندان قلم نینوا، عصر روز جمعه، ۲۲ تیرماه، با حضور جمعی از شعرا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و پیشکسوتان به همت نگارخانه ترانه باران و با همکاری طاهره الله دادیان و فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، این همایش فرهنگی‌هنری با اجرای شعر، موسیقی عاشورایی و خلق اثر توسط هنرمندانی همچون طاهره الله‌دادیان (اجرای نقاشی‌خط)، زهرا داوری و نجمه داوری (اجرای نقاشی)، رضا ولدخانی (اجرای خط معلی) همراه بود.

حسن شهرستانی، استاد دانشگاه و رییس اسبق دانشگاه هنر، سخنران اصلی این برنامه بود و با اشاره به ایام پر از معنویت، هنر و حماسه‌ که در آن قرار داریم از گروه هنرمندان تشکر کرد و گفت: از زمان طراحی و تأسیس رشته هنرهای اسلامی و پژوهش هنر، به زبان مشترک هنرهای تجسمی و ادبیات تأکید داشتم.

او در ادامه از منظر ادبیات درباره هنر گفت: به اعتقاد من آنچه که از ارسطو نقل میشود، شعر مادر همه هنرهاست. سخن متینی است و همچنان پابرجا. چرا که همه آنچه که به خصوص در هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی به عنوان فصل مشترک تمام این هنرها وجود دارد همان خیال پردازی است. همواره گفته‌ام که شعر بیان هنری سخن و عالی‌ترین و لطیف‌ترین شکل سخن است، همچنان که عرفان بیان هنری دین است.

 

او در ادامه نیز  در وصف اشعار عاشورایی «آتشکده نیر» سخن گفت و اشعاری را از نیر تبریزی خواند و تفسیر کرد‌.

در ادامه این مراسم، مریم هاشمی مقدم  و استاد امیر عاملی اشعاری را در وصف سید شهیدان دکلمه کردند.

در گردهمایی هنرمندان «قلم نینوا»، صابر الله‌دادیان (سه تار)، وفا مصباحی (نی) و سجاد مهربانی (آواز) نیز قطعه‌ای را همسو با واقعه عاشورا اجرا کردند و این سوگواره با رونمایی از آثار خلق شده توسط هنرمندان به پایان رسید.

۲۳ تیر ۱۴۰۳ ۱۴:۵۱
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |