اخبار

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

آثار فاخر فرهنگی و هنری با مضمون دینی و اسلامی در نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی تبلور یافت

آثار فاخر فرهنگی و هنری با مضمون دینی و اسلامی در نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی تبلور یافت
مهدی رمضانی چایک سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به این که تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری با مضمون دینی و اسلامی در نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی نمود یافته، جشنواره رضوی را شجره طیبه ای خواند که در طول 20 سال گذشته تاکنون به درخت قدرتمندی تبدیل شده است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران؛ اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی چایک سرپرست اداره کل، غلامرضا سپهری مدیرعامل انجمن خوشنویسان تهران،  مرتضی سعیدی زاده مدیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاونان اداره کل و استادان خوشنویسی غلامحسین امیرخانی و علی اشرف صندوق آبادی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری موفق نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت: این جشنواره ای خاص به شمار می رود چراکه محصولش محتوای فرهنگی است. هنر برای مردم میراث فرهنگی به تصویر می کشد و زمانی که این میراث با نام امام رضا(ع) متبرک شود، برکت می یابد. در هنر خوشنویسی کرشمه قلم هر استادی که با معنویت آغشته می‌شود، بروز و ظهور زیبایی بیشتری پیدا می‌کند.

مهدی رمضانی چایک ضمن تقدیر از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی اظهار داشت: هنرمندانی را که در این جشنواره به خلق اثر هنری پرداخته اند، ارج می گذاریم. امیدوارم در مسیر احیای امر امام معصوم(ع) قدم برداریم. عالی‌ترین مسیر زندگی انسان و خلق اثر هنری، می بایست تحقق این معنا باشد که مورد عنایت و توجه معصوم(ع) قرار بگیرد. هنر قدسی خوشنویسی میراث معنوی ثبت شده ایرانیان محسوب می شود و اینکه در حوزه استان تهران دبیرخانه جشنواره رضوی برپا شده است، رویداد شایسته و درخور توجهی است تا بدین ترتیب در جهت رشد خوشنویسی و ترویج فرهنگ رضوی گام برداشته شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، جشنواره رضوی را شجره طیبه ای خواند که در طول 20 سال گذشته تاکنون به درخت قدرتمندی تبدیل شده که حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری را در دل خود جای داده است. تبلور تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری با مضمون دینی و اسلامی در این جشنواره نمود یافته است.‌

غلامرضا سپهری، هدف این انجمن را اولویت دادن به برنامه‌های آیینی توصیف کرد و افزود: این جشنواره که به نام امام رضا(ع) مزین شده است، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این دوره 600 اثر دریافت کردیم و امیدواریم برای دوره‌های آینده خط تعلیق را هم به بخش های این جشنواره افزوده شود، چراکه هنرمندان بسیاری برای احیا و زنده نگهداشتن خط تعلیق کوشش می کنند.

مدیرعامل انجمن خوشنویسان تهران ادامه داد: آثار ارسال شده از کیفیت بالایی برخوردار بودند و در مرحله ابتدایی داوری ۱۳۴ اثر پذیرفته شد و برای داوری نهایی مورد گزینش قرار گرفت.

 مرتضی سعیدی زاده مدیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در استان تهران خاطرنشان کرد: عنوان نوزده در کنار بیست نشان دهنده همت بلند و قابل ستایش برای جشنواره‌های امام رضا(ع) است. جشنواره خوشنویسی رضوی، تاکنون در نوزده دوره به صورت مستمر برپا شده است که همگام با جشنواره‌های دیگر رضوی به حرکت خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه خوشنویسی در تاریخ صدر اسلام، همپای هنر اسلامی شکل گرفته و نخستین کاتبان وحی خوشنویسان بودنده اند، افزود: خط و خوشنویسی اصیل‌ترین هنر اسلامی ما محسوب می شود. خط و خوشنویسی عرض ارادت ما ایرانیان به آستان حضرت دوست است که از 200 سال قدمت برخوردار است اما ارادت خوشنویسان به ساحت قرآن خیلی بیشتر از این‌ها است. خوشنویسی نماد ملی ما به شمار می‌رود و زبان فارسی ما را تثبیت می‌کند و در نتیجه با فرهنگ ایرانی و اسلامی عجین شده است.

گفتنی است که در پایان از برگزیدگان این جشنواره در رشته های مختلف تجلیل شد و برترین های خوشنویسی رضوی به این ترتیب خط ثلث: (احسان کاظمی، محمد ابراهیم کاظمی و رحیم خلیلی)، خط نسخ: محمد بازیار، مجید سعید کافی و محمد نعیم جوادی)، در سایر اقلام سته در محقق و ریحان: مجید سعید کافی و در محقق: ستار ولی نژاد و همچنین در خط رقاع:(علیرضا یوسفی فرد و امیر پژمان) معرفی شدند.

 

۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۲۴
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |