اخبار

آیین گشایش نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام»

آیین گشایش نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام»
به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا وبه منظور گرامیداشت یاد و خاطره کشته شدگان این واقعه، نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام» روز دوشنبه ۲۰ تیرماه به همت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان، اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

 

 

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، این مراسم با پخش سرود ملی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین و همچنین تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و در ادامه سعیده باقری‌فرد مدیرکل اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عکس،‌ به فاجعه سربرنیتسا در کشور بوسنی و هرزگوین که الهام بخش برگزاری این رویداد بوده است، پرداخت.

باقری‌فرد ضمن اشاره به همراهی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران با مردم مظلوم بوسنی در ایام جنگ، بر پیوندهای میان دو ملت و زمینه گسترش تعاملات و همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی تاکید کرد.

رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان هدف از برگزاری این برنامه را گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این فاجعه و همچنین تلاش در جهت یادآوری جنایات انجام یافته غرب و تمامی محافل حقوق بشری که چشمان خود را در ظلم و تعدی به مظلوم بسته اند، اظهار داشت.

سمیر ولاجیج، سفیر کشور بوسنی و هرزگوین در تهران نیز با تاکید بر تلخ بودن این واقعه تاریخی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی قدردانی کرد و  اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران و ملت غیور ایران هر ساله با مردم بوسنی ابراز همدری می‌کنند و یاد شهدای ایرانی که جان خود را برای برقراری امنیت و عدالت در بوسنی و هرزگوین اهدا کردند، گرامی می‌داریم.

حسین روزبه ‌معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  فاطمه قاسم پور نماینده مجلس و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، حمید رضا غلام زاده معاون بین‌الملل شهرداری تهران، محمود حیدری سفیر پیشین ایران در بوسنی از دیگر حاضران در این مراسم بودند که آنها نیز در سخنانی این ظلم و فاجعه را محکوم و به برقراری صلح جهانی تاکید کردند.

شایان ذکر است که نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام» در شهر سارایوو به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی هرزگوین برگزار شد که با استقبال فراوان مردم آن کشور همراه بود  و گزارشی نیز از آن در این مراسم برای حاضران پخش شد.

گفتنی است این نمایشگاه به مدت ۲ روز در فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد و برگزاری نشست تخصصی در حاشیه همین نمایشگاه با عنوان «بررسی ابعاد نقض حقوق زنان و کودکان در فاجعه سربرنیتسا» در روز سه‌شنبه ۲۱ تیر برگزار خواهد شد.

۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۳
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |