اخبار

برای اولین بار در ایران و جهان؛

سفال فرش‌های دستبافت به نمایش گذاشته می‌شود

توجه به تاریخ 10 ساله تلفیق فرش و سفال
سفال فرش‌های دستبافت به نمایش گذاشته می‌شود
اولین نمایشگاه «سفال فرش‌های دستبافت در تاریخ هنر ایران و جهان» از 13 اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای نیاوران در هفته‌های پایانی اسفندماه قرار است میزبان اولین نمایشگاه «سفال فرش‌های دستبافت در تاریخ هنر ایران و جهان» باشد.

معرق فرش، سفال مفروش یا چنیته بافی عنوان‌هایی است که به گروهی از صنایع دستی اطلاق می‌شود که با ترکیب فرش، گلیم و جاجیم روی سفال اثری جدید خلق می‌کنند. تلفیق فرش روی سفال تاریخ ده ساله‌ دارد و در دسته محصولات مدرن قرار می‌گیرد.

گلدان‌های سفالی مفروش، از محصولات معرق فرش دستباف است که ترکیبی از فرش و سفال را شامل می‌شود. این کارهای جذاب و چشم‌نواز با طرح و نقش گل فرش، گلیم و جاجیم تهیه می‌شوند و پرزی از جنس کرک و ابریشم حاصل سرانگشتان هنرمندان ایران است که تقارن‌ نقش‌ها و هارمونی رنگ‌ها در بالاترین سطح رعایت شده است.

منوچهر قرائی هنرمندی که قرار است اولین نمایشگاه «سفال فرش‌های دستبافت در تاریخ هنر ایران و جهان» را از 13 اسفندماه برگزار کند، درباره این نمایشگاه گفت: من به عنوان اولین و تنها تولیدکننده رسمی جهانی سفال فرش‌ دستبافت که امکان صادرات آن نیز وجود دارد، استفاده از فرش‌های تمام ابریشم با رج  بالا را در دستور کار خود قرار داده‌ام.

وی ادامه داد: بنده در حقیقت از فرش‌هایی که نقش‌ها، طرح‌ها و بافت‌های آن به عنوان برندهای معتبر و تعیین‌کننده در بازار فرش جهانی مطرح و معروف هستند، استفاده کرده و از آن‌ها در تولید سفال فرش‌های دستبافت بهره برده‌ام.

این هنرمند با اشاره به اینکه هریک از دست ساخته‌های ما دارای شماره سریالی است که روی پلاکی با روکش طلای 24 عیار و یا نقره حک شده است.

 مطرح کرد: این شماره سریال به خریدار کمک می‌کند تا با ثبت آن در سایت رسمی به نام خود و یا هر فرد دیگری که قصد دارد این دست ساخته‌ها را به او هدیه بدهد، شناسنامه‌ای حک شده روی ورقه‌ای از طلای 24 عیار که شامل جزییات کامل شناسایی اصالت محصول است، دریافت کند.

قرائی افزود: داشتن چنین سند معتبری علاوه بر اصالت بخشیدن به یک کار هنری، اعتبارنامه‌ای مطمئن بر مالکیت بلامنازع خریدار بر محصول به حساب می‌آید.

وی در پایان به ظرفیت‌های این محصول برای صادرات به کشورهای دیگر اشاره و اظهار کرد: در دورانی که تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا عرصه را بر صادرکنندگان و به تبع آن تولیدکنند‌گان تنگ کرده است و همچنین در کنار سوء مدیریت داخلی و حمایت نکردن از(فرش دستباف) این محصول استراتژیک که باعث پیدا شدن رقبایی در جهان شده است، سفال فرش‌های تولیدی ما می‌تواند به عنوان ‌راهی برای برون‌رفت از این بن بست به حساب آید و بازاری نوبنیاد در بین جویندگان صنایع و مخلوقات هنری دیگر ایجاد کند.

اولین نمایشگاه «سفال فرش‌های دستبافت در تاریخ هنر ایران و جهان» از 13 تا 27 اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

ساعت بازدید از این نمایشگاه در ایام هفته 10 صبح تا 18 بعد از ظهر است. همچنین این نمایشگاه در روزهای جمعه از ساعت 14 تا 18 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۵:۳۳