اخبار

امپرسیونیسم/ Impressionism

امپرسیونیسم/ Impressionism
امپرسیونسیم با نام دریافت ‎گری در فارسی، یکی از جنبش‎ های شگفت ‎انگیز تاریخ هنر مدرن و یکی از مشهور‎ترین جنبش ‎های هنری در میان مردم به شمار می ‎رود.

کتاب امپرسیونیسم با ویرایش اینگو اف والتر از سوی انتشارات تاسچن به زبان انگلیسی وارد بازار نشر شده است.

این کتاب در دو بخش تنظیم شده است: بخش نخست امپرسیونیسم در فرانسه نوشته پیتر اچ فیست و بخش دوم امپرسیونیسم در اروپا و شمال آمریکا که نگارش آن بر عهده گروهی از نویسندگان از جمله جن پیتر مانک، فیست و ... است.

امپرسیونسیم که در فارسی با نام دریافت ‎گری مطرح شده، یکی از جنبش‎ های شگفت ‎انگیز تاریخ هنر مدرن است. امپرسیونیسم  همچنین یکی از مشهور‎ترین جنبش ‎های هنری در میان مردم به شمار می ‎رود.

کتاب امپرسیونیسم، به تشریح به ریشه‎ های شکل ‎گیری و عوامل موثر در گسترش این جنبش هنری می ‎پردازد.  در این کتاب آمده است که با وجود آنکه این مکتب در میان مردم بسیار مشهور است، اما بخش‎ هایی از آن هنوز ناشناخته مانده است. این کتاب می‎ کوشد تا به این بخش ‎های کمتر شناخته شده بپردازد.

بنیان گذاران مکتب امپرسیونیسم با هدف نقض هنر رسمی نیرو گرفتند. آنها از ارائه اشکال با خطوط محیطی واضح سر باز زدند و از روال رنگ آمیزی به پیروی از عرف و طبیعت سرپیچی کردند. استفاده از رنگ های خالص و شفاف با ضرب قلم ‌های مستقل و تا حدی سریع از دیگر ویژگی ‌های بارز آثار نقاشی این مکتب است.

نظریه رسمی پیشگامان امپرسیونیسم بر این اصل نهاده شده بود که رنگ ‌ها به جای آنکه بر روی جعبه رنگ با هم ترکیب شوند باید به‌طور خالص روی پرده نقاشی ریخته شوند. این هنرمندان در مورد به تصویر درآوردن پیکره آدمی به نحوی پذیرفتنی و باورپذیر که از دیرباز مشکل ‌ترین بخش هنر نقاشی بود بی ‌توجه بودند و گویی میلی به کوشش در این خصوص نداشتند، یا نمی‌ خواستند که یک فضای قابل قبول ایجاد کنند که ارزش نام هنر را داشته باشد.

از هنرمندان مطرح این مکتب می ‎توان به یاکوب آبراهام کامی پیسارو، ادوار مانه، هیلار ژرمَن اِدگار دِ گا، آلفرد سیسلی، پُل سِزان، اوسکار-کلود مونه، فردریک بازیل، پیر اُگوست رنوآر، برت موریسو، مِری استیونسُن کِسات، گوستاو کایبوت و ... اشاره کرد.

۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۱۸