اخبار

نمایشگاه ایران از چشم های هما

نمایشگاه ایران از چشم های هما
نمایشگاه عکس " ایران از چشم های همای عصر روز جمعه 26 شهریور " با نمایش 130 عکس بی نظیر از مناظر مناطق دیدنی ایران که 40 سال پیش توسط جورج گئورگ ژرستر به ثبت رسیده با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون وزیر راه و سفیر سوئیس در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ، جورج گئورگ ژرستر چهل سال پیش  در سفری پرمخاطره  از آسمان، زیبایی های ایران را با دوربین عکاسی ثبت کرد و با گذشت پیش از چهار دهه برای نخستین بار این تصاویر را در ایران به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه عکس "ایران ازچشم های هما"  با حضور ژولیوهاز سفیر سوئیس درایران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد ، دکتر ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ،محمود دولت آبادی نویسنده صاحب نام، منوچهر ناصرالملکی از اعضای هیات مدیره کانون اتومبیل رانی ایران ، و سید عباس سجادی، رئیس فرهنگسرای نیاوران تهران افتتاح شد.

نگاه فلسفی در عکس های آسمانی

در این برنامه ژولیوهازسفیر سوئیس در تهران طی سخنانی عنوان داشت:من دراین نمایشگاه نظاره گرتصاویر یکی از پیشگامان  هنر عکاسی در سوئیس هستم و مردم ایران هم تصاویر زیبایی از سرزمین خود را که چهل سال پیش از آسمان گرفته شده برای نخستین بار می بینند.زمانی که گوگل و مگ هنوز وجود نداشت تهیه این نوع عکاس های هوایی اهمیت زیادی داشت. می توان گفت نگاه فلسفی در این آثار دیده می شود و این نوع تصاویر به عنوان پوستر به اکثر نقاط جهان سفر می کند.وقتی به تصاویر نگاه می کنیم خودمان را غرق دررنگ ها و زمان می بینیم ،این تصاویر به نسل جدید ایران سرزمین شان را نشان می دهد و ژرستر با ثبت این تصاویر نشان داد که گذشت فاصله زمانی نگاه جدید و متفاوتی را ایجاد می کند.

در ادامه برنامه افتتاحیه سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران نیز طی سخنانی عنوان داشت:حضور جورج گئورگ ژرستردرایران را به فال نیک می گیریم.ما ایرانیان تلاش ایشان را برای ثبت این تصاویر از سرزمین ایران به عنوان یک  سند تاریخی ارزشمند ،ارج می نهیم  و باعث افتخار ما است که در فرهنگسرای نیاوران میزبان چنین نمایشگاه کم نظیری هستیم. آنطور که ژرستر می گویند ایشان تلاش و زحمت زیادی برای انجام این کار بزرگ صورت دادند و در آن زمان با امکانات متفاوت و البته با دقت و پیگیری مداوم همچنین یک برنامه ریزی دقیق توانستند از مناطق مختلف ایران عکاسی کنند که به راستی کار ارزنده و دشواری بوده است. این زحمات ارزش تصاویر به ثبت رسیده از ایران عزیز را دوچندان ساخته است.

تاثیر این آثار در تاریخ شهرسازی ایران

دکتر ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی دیگر سخنران این مراسم اظهارداشت:15سال پیش عکس های اقای ژرستر سهم بزرگی در ثبت تاریخ شهرسازی ایران داشته است. این عکس ها علاوه بر مستند بودن به بازشناسی شهرهای ایران کمک بزرگی کرده است ،همچنین باعث شده است ویژگی خاصی برای نظام شهرسازی ایران به وجود بیاید. ترکیب  محیط مصنوعی و طبیعی ،تلفیق و گستردگی شهرها وترکیب موزن را می توان دراین تصاویر مشاهد ه کرد.

ناصر الملکی مدیر کانون اتومبیل رانی و یکی از حامیان برگزاری این نمایشگاه نیز عنوان داشت:آثار هنری این هنرمند از زاویه زیباشناسی واجد ارزش های فراوانی است همچنین ازنظر شناخت کره زمین ممتاز می باشد .این هنرمند مرزها را پشت سرگذاشته و به کره زمین نگاه ویژه داشته است و مجموعه آثای که درمورد کشورایران که ازفرهنگ و تمدنی کهن برخورداراست، ممتاز وقابل توجه می باشد . برپایی این نمایشگاه که همزمان با 6مهر روز گردشگری است را نیزباید به فال نیک گرفت.

خاطرات ژرستر از ماجراجویی های آسمانی

جورج گئورگ ژرستر پدید آورنده این تصاویر در ادامه برنامه عنوان داشت:ارائه 170 اثر در این نمایشگاه نشانه احساس عمیق من به فرهنگ وتاریخ غنی، شهرها ،مناظرطبیعی وقلمروایران است.درطول عکاسی سختی های بسیار کشیدم ولی ازآن لذت بردم. همانطور که می بینید130 عکس در دهه 70 میلادی قبل از انقلاب ایران گرفته شده است .فضای نامحدود ازشرق تاغرب ،ازخلیج فارس تا دریای خزرعکاسی شده است و این کار بزرگ برنامه ریزی دقیقی می خواست. البته جا دارد از همه کسانی که در آن زمان با من همکاری داشتند و اجازه پرواز در آسمان ایران را با همکاری شرکت هواپیمایی در آن زمان پیدا کردم تشکر کنم. ما با برنامه ریزی دقیق در زمان های خاص از مناطق مختلف ایران تصویر برداری کردیم و خاطرات شیرین آن روزها را هرگز فراموش نمی کنم. وی افزود: ما با یک هواپیمای ساده کار را آغاز کردیم. من روی دم هواپیما قرارمی گرفتم و عکس ها را ثبت می کردم. درطول عکاسی با مشکلات زیادی روبرو بودم ،گاهی دوربین وگاهی لنز دوربین را ازدست می دادم ، همچنین درتمام مدت عکاسی نیز باید باخلبان هواپیما هماهنگی بوجود می آوردم و صحبت می کردم ، صدای زیاد موتور این اجازه را به من نمی داد به همین دلیل گاهی خلبان مجبور بود موتورهواپیما را خاموش کند و با موتورخاموش برفراز آسمان پرواز می کردیم واین کارخطرات زیادی داشت.

گئورگ ژرستردر پایان گفت:من این آثار را به ملت ایران هدیه می دهم و دراختیار کانون اتومبیل رانی ایران قرارمی گیرد تا در شهرهای دیگرایران نیز برای مردم به نمایش گذاشته شود.

توسعه دیپلماسی فرهنگی

در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد درخصوص ارتباط این نمایشگاه با دیپلماسی فرهنگی عنوان داشت:حضور هنرمندان ایرانی خارج از کشور و هنرمندان کشور هاى دیگر جهان به ایران کمک می کند،تا یک معرفت خاصی درحوزه فرهنگ ایجاد شود.درهمین نمایشگاه شاهد این هستیم که یک هنرمند غیر ایرانی زیبایی هاى ایران را به صورت خاصی به ما نشان می دهد.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه افزود:در راستاى این هدف سعی کرده ایم  امکان حضور هنرمندان ایران را در جشنواره هاى بین المللی بصورت پر رنگ فراهم نمایم . بعد از جریان برجام از هنرمندان کشورهاى دیگر پیشنهاد هاى خوبی دراین زمینه شده است،  بخصوص هنرمندانی ازکشورهاى اروپایی و هنرمندان ایرانی خارج از کشور که علاقمند هستند در ایران نمایشگاه بگذارند.ماباید نگاه مان را به دیپلماسی فرهنگی به نحوى متمرکز نماییم که دایره وسیعی از آمد وشد هنرمندان ،امکان تبادل نظر ها ،پژوهش هارا درفضاى جدید به وجود بیاوریم.

مرادخانی بابیان اینکه فرهنگسراى نیاوران دراین زمینه خیلی کارکرده وبزودى هم شاهد برنامه ها و کارهای جدیدی در این بخش خواهیم بود بیان داشت:بزودى یک کارنامه کلی واساسی ازفعالیت هاى فرهنگی وهنرى دولت یازدهم ارائه خواهیم داد تا ملت ایران بداند دولت در زمینه دیپلماسی فرهنگی چه کارها واقداماتی انجام داده است .

گفتنی است "گئورگ ژرستر" عکاس سوئیسی پیش از این و در سال ٢٠١١ عکس های خودش از ایران را در نمایشگاهی با نام «بهشت گمشده: ایران از آسمان» در لندن به نمایش گذاشته بود.

نمایشگاه عکس " ایران از چشم های همای تا روز دهم مهرماه از ساعت 10 الی 20 و روزهای تعطیل 14 الی 20 در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان خواهد بود.

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۴۲
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |