اخبار

گفت و گو با اکبر کتابدار مسئول کانون ادبی نیاوران

گفت و گو با اکبر کتابدار مسئول کانون ادبی نیاوران
فعالیت کانون ادبی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سال 93 با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در حوزه ادبیات آغاز شد و این کانون با حضور نویسندگان ، شاعران و کارشناسان صاحب نام حوزه ادبیات به یکی از مراکز مهم حوزه ادبیات معاصر در کشور مبدل شد.


   

 

اکبر کتابدار مسئول کانون ادبی نیاوران در گفتگو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در ارتباط با فعالیت های سال گذشته این کانون و آغاز نشست های کانون ادبی در سال 94 گفت:کانون ادبی نیاوران اولین برنامه خود را در سال 93 با نشست های ادبی برنامه "حریر تحریر" آغاز نمود . سلسله نشست های ادبی که با این عنوان به مدت ده شب ویژه ماه مبارک رمضان و با حضور شاعران صاحب نام و پیشکسوت و نیز طنز پردازان  شکل گرفت طلیعه ارزشمندی برای آغاز فعالیت این کانون بود. در برنامه حریر تحریر شاهد حضور شخصیت هایی همچون علیرضا قزوه ،سهیل محمودی ، پرویز بیگی حبیب آبادی ،عبدالجبار کاکائی،افشین یداللهی ،محمد علی بهمنی و .... بودیم. همچنین در ادامه فعالیت ها برگزاری جلسات شعر تحت عنوان سه شبه های شعر نیاوران به صورت هفتگی آغاز شد که برنامه بسیار مفید و موثری است. در این جلسات آثار جوانان و شاعران شنیده می شو دو نقد های بسیار خوبی نیز صورت می پذیرد که واقعا ارزشمند است.

کتابدار در ادامه به برگزاری جلسات خانه مینی مال نیاوران در حوزه ادبیات و داستان نویسی اشاره کرد و گفت:تشکیل خانه مینی مال نیاوران از دیگر برنامه های این کانون در سال گذشته بود که آخرین چهارشنبه هر ماه با حضور نویسندگان و منتقدین معاصر و نامی برگزار می شد.در این برنامه نیز جریانات معاصر داستان نویسی به خصوص داستان های کوتاه  بررسی  و آثار نویسندگان توسط  میهمان  برنامه مورد نقد قرار می گیرد .

وی با اشاره به دیگر برنامه های این کانون همچون کلاس های آموزش ترانه خوانی ، شاهنامه خوانی و ...  اهداف کانون ادبی نیاوران را ایجاد فضای فرهنگی برای جوانان عنوان کرد و افزود:ویرایش و نقد آثار جوانان  موجبات دلگرمی  آنها در حوزه فعالیت های فرهنگی و ادبی می شود. متاسفانه کالاهای فرهنگی در فضای کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و دیگر مسائل مورد توجه قرار نمی گیرد.جمعیت  کتابخوان در کشور هر ساله کمتر می شود و فرهنگ کتابخوانی دیگر جایی در بین  خانواده های ایرانی ندارد  . لذا در این شرایط  وجود چنین کانون هایی برای علاقمند کردن جوانان به شعرو ادبیات بسیار مهم و حیاتی است .در واقع وظیفه ما این است که بر جذب جوانان به حوزه فرهنگ و ادبیات تلاش کنیم. توجه بیشتر به فعالیت های کسانی  که می خواهند وارد عرصه شعر و ادبیات  شوند باعث شکوفا شدن استعداد های جوان می شود و در آینده می تواند پشتوانه ای برای فرهنگ کشور باشد.  

کتابدار فعالیت های این کانون را در سال 94 متعدد  بیان کرد و گفت:در کنار برنامه هایی که  سال 93 داشتیم قصد داریم کلاس های آموزش داستان نویسی را برای کودکان و نوجوانان توسط آقای شهرام شفیعی برگزار کنیم. جلسات نقد کتاب ، رونمایی از کتاب های مطرح در حوزه ادبیات و چندین برنامه دیگر از دیگر رویداد هایی است که در ارتباط با امور ادبی در این فرهنگسرا اتفاق می افتد.امیدوارم با استقبال علاقمندان شاهد شکوفایی هرچه بیشتر و توسعه فعالیت ها در حوزه فرهنگ و ادبیات باشیم.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۴۰
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |