اخبار

معاون هنری فرهنگسرای نیاوران؛

مهم‌ترین رسالت هنرمندان بازگرداندن نشاط به جامعه است

مهم‌ترین رسالت هنرمندان بازگرداندن نشاط به جامعه است
علی رضا جعفری مرام معاون هنری فرهنگسرای نیاروان و دکتر میر علی رضا دریابیگی دبیر جشنواره دانشگاهی نمایشنامه خوانی دفاع مقدس مصاحبه ای را به مناسب برگزاری چهارمین جشنواره دانشگاهی نمایشنامه خوانی دفاع مقدس در فرهنگسرای نیاوران با خبرگزاری ایرنا انجام داده اند که در ادامه این مطلب میتوانید آن را مطالعه کنید.

تهران- ایرنا- معاون هنری فرهنگسرای نیاوران و کارگردان تئاتر با اشاره به همه‌گیری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن گفت: مهم‌ترین رسالت هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی و هنری در این شرایط بازگرداندن و ایجاد نشاط در جامعه است.

چهارمین جشنواره دانشگاهی نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس همزمان با چهل‌سالگی دفاع مقدس و به مدت ۶ روز از ۲۹ شهریور تا ۳ مهر در سه بخش نمایشنامه‌خوانی، داستان کوتاه، مطبوعات و رسانه فرهنگسرای نیاوران تهران در سالن گوشه و خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد. این جشنواره که تحت‌الشعاع همه‌گیری کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد؛ ۱۴ گروه نمایشی برنامه اجرا کردند و در طول مدت جشنواره جمعی از خانواده‌های شهدا نیز به تماشای چند اجرا نشستند.

علی رضا جعفری مرام در مورد دلیل برگزاری این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: برگزاری این جشنواره‌ها باعث ایجاد انگیزه میان هنرمندان و خالقان می‌شود. همچنین در راستای سیاست‌های حمایتی فرهنگسرای نیاوران از هنر و هنرمندان که از ابتدای سال جاری و با شیوع بیماری کرونا در حرفه خود با مشکل روبرو شده‌اند، سعی کردیم با در اختیار گذاشتن تمام ظرفیت‌های موجود، جشنواره‌ای برگزار کنیم که باعث رونق فعالیت هنرمندان و هنردوستان شود.

وی که خود در مقام کارگردان، نمایش آخرین نامه را با بازی احمد خیرآبادی، بابک مولانا و هامون خان‌محمدی، نویسندگی مهرداد کوروش نیا روی صحنه برد افزود: هفته دفاع مقدس بهترین زمان برای یادآوری و رشادت های سربازان وطن است.  

در کنار وقایع تلخ جنگ همچون از دست دادن جوانان سرزمین‌مان وقایع شیرینی نیز اتفاق افتاد که تا حدودی روایت آنها می‌تواند کام مخاطب را شیرین کند؛  از این روی متن نمایش آخرین نامه را برای اجرا در جشنواره انتخاب کردم.

جشنواره به مثابه زمینه‌ای برای آزمودن نظریه‌های اجرا

دبیر جشنواره دانشگاهی نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس نیز با انتقاد از حمایت‌نشدن از تئاتر دفاع مقدس توسط نهادهای مختلف گفت: برگزاری جشنواره‌هایی از این ‌دست در این مقطع حساس و حمایت‌هایی که از آن توسط نهادهای فرهنگی و هنری همچون فرهنگسرای نیاوران انجام شد،  حرکت جهادی بود و برای ادامه کار ما را دلگرم کرد.

میرعلی‌رضا دریابیگی افزود: تلاش کردیم در این دوره از جشنواره با چیدمانی متفاوت و نزدیک به فضای احساسی هماورد دفاع؛ زمینه ارتباط بیشتر اجراخوانی را براساس رفتار و واکنش مخاطبان فراهم آوریم.

بنا به وظیفه دانشگاهی، در روزهای تعطیلی دانشگاه‌ها این جشنواره بستری شد برای آزمودن نظریه‌های اجرا در حوزه کارگردانی، دراماتورژی و بازسازی با ارائه محتوای مفهموم ایثار، عشق و از جان گذشتگی هشت سال دفاع مقدس.  از این روی دبیر این دوره از جشنواره در کسوت مدرس دانشگاه خود هم اثری کارگردانی و اثر دیگری را  بازسازی کرد.

عضو هیات ‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در پایان گفت: دانشگاهیان هنرهای نمایشی در این جشنواره خارج از دانشگاه، حماسه‌ای عاشقانه از روایت‌های دفاع مقدس ساختند و به رسم ادب و احترام به کوشش‌ها و تلاش‌های بی‌بدیل و بی‌وقفه جامعه پزشکی چهارمین جشنواره دانشگاهی نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس را به روح شهدای جامعه پزشکی تقدیم می‌کنیم.

۱۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰