اخبار

تقدیر از برگزیدگان نمایشگاه‌های لباس عاشورایی و عفاف و حجاب در فرهنگسرای نیاوران

تقدیر از برگزیدگان نمایشگاه‌های لباس عاشورایی و عفاف و حجاب در فرهنگسرای نیاوران
آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی و نمایشگاه عفاف و حجاب، دوشنبه 31 شهریورماه از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و به میزبانی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران عبادرضا اسلامی کولایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس فرهنگسرای نیاوران، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، رضا حاجی‌پور نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، علی غلامی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) و غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور ازجمله مدیران حاضر در این مراسم بودند.

عقد تفاهم‌نامه همکاری با بسیج اصناف به منظور تولید آثار طراحان

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی و همچنین نمایشگاه عفاف و حجاب با تأکید بر این که در طراحی و تولید محصولات عفاف و حجاب ویژه بانوان شاغل که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده است از پارچه، نخ و طراحی ایرانی استفاده‌شده که تلاشی در تحقق شعار جهش تولید است، اذعان داشت: با نهاد‌های مختلف ازجمله بسیج اصناف توافقنامه‌های مهمی منعقد و قرار شده است که طرح‌های طراحان ایرانی که پوشیده، زیبا و برازنده بانوی ایرانی است را به مرحله تولید و توزیع در سراسر کشور برسانند.

شفاپور به دغدغه فعالان حوزه مد و لباس کشور در زمینه تأمین پارچه و مواد اولیه موردنیاز اشاره و تصریح کرد: برای رفع این مشکل با صنعت‌گران عرصه تولید پارچه مراوداتی داشتیم و قرار است با تعدادی از طراحان و پیشکسوتان عرصه طراحی بازدیدی از صنعت داشته و زمینه تأمین پارچه موردنیاز طراحان باقیمت مناسب را فراهم کنیم.

پوشیدگی؛ برگ برنده لباس ایرانی در برابر دیگر لباس‌های تاریخی

او افزود: امسال پس از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که به رویدادهای مد و لباس، ورود مفهومی داشته باشیم و از ظرفیت‌های لباس اقوام و قومیت‌ها استفاده کنیم. ایران، مصر و روم در تاریخ بشر دارای جایگاه مهمی در حوزه پوشاک هستند، اما لباس ایرانی در طول تاریخ علاوه بر غنا و برازندگی پوشیدگی کامل را نیز داشته است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ابراز تمایل برخی کشورهای خارجی در تعامل با ایران به‌منظور برگزاری رویدادهای حوزه مد و لباس اشاره کرد و افزود: حتی نمایندگانی از کشورهایی همچون  سوئیس که تشابه فرهنگی مشهودی با ما ندارند از ما برای حضور در رویداد‌های مد و لباس دعوت کرده‌اند و علاقه‌مند هستند در رویداد‌های مد ما شرکت کنند. نگاه من به همه طراحان کشور یکسان است و تلاش داریم بالاترین امکانات را برای آن‌ها فراهم کنیم.

توجه به مسیر آفرینش، معرفی، تبلیغ، تولید انبوه، ایجاد تقاضا و جایگزین کردن در مدسازی

علی غلامی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) دیگر سخنران این مراسم بود و با اشاره به این که پوشش به‌عنوان یک رفتار به دو مقدمه شناخت و گرایش نیاز دارد اذعان داشت: اگر ما معتقد هستیم باید پوشش وجود داشته باشد، باید برای شناخت و گرایش کاری انجام دهیم. یکی از مشکلات ما در جامعه این است که رفتاری انجام می‌دهیم، اما چون شناخت و گرایش نداریم، تحت تأثیر جریان‌های مختلف از آن رفتار صرف‌نظر می‌کنیم.

غلامی تصریح کرد: در کتاب‌های متناظر با این موضوع آمده است که مراحل کار  عبارت است از آفرینش، معرفی، تبلیغ، تولید انبوه، ایجاد تقاضا و جایگزین کردن. یعنی وقتی ایده‌ای آفریده شد و به مرحله خلق رسید، موضوع آغاز می‌شود و بعد معرفی کار، تبلیغ و تولید انبوه و در ادامه ایجاد تقاضا و جایگزینی آن صورت می‌گیرد.

او با اشاره به این که مجموعه‌ای همچون کارگروه ساماندهی مد و لباس و طراحان حوزه مد و لباس، باید نکات مهمی را در ارتباط با این جریان فرهنگی و هنری بر عهده داشته باشند افزود: به نظر می‌رسد طراحان در حوزه گرایش و رفتار می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، به شرط این که دو مسئله مهم رعایت شود.

مردم نوظهوری نیستند که به دنبال مد باشیم

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه گفت: برای آنکه در مردم گرایش به سمت پوشش و پوشاک طراحی اسلامی و ایرانی ایجاد کرد، باید به مخاطب‌شناسی برسیم و به این فکر کنید که برای چه کسانی کار تولید و مد ارائه می‌کنید. شما با یک موجود دوقطبی که یک بعد دینی دارد و یک بعد ملی مواجه هستید. ملت ما برخلاف برخی ملل، مردم نوظهوری نیستند که تاریخچه تمدنی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف ازجمله مد نداشته باشند. اگر این‌چنین بود، زمینه ملی و بعد ملی نداشتیم.

غلامی خطاب به طراحان مد و لباس کشور گفت: وقتی می‌خواهید لباسی طراحی کنید، باید به این فکر کنید که آیا پس از طراحی، درصد قابل‌توجهی از مردم جامعه آن لباس را دیده، پسندیده و استفاده خواهند کرد؟ شما باید فاصله آنچه طراحی می‌کنید را با آنچه مردم می‌پوشند، پرکنید و در طراحی لباس از خود بپرسید چند درصد جامعه شبیه این طرح‌ها هستند؟

شکست در روند بازارسازی به دلیل نبود ارتباط میان طراح و تولیدکننده

غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور نیز در سخنانی به پیشنهاد انجام کار عملیاتی و همکاری با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و طراحان اشاره کرد و گفت:  اگر نتوانیم بازار را برای طراحان فراهم کنیم، تمام اقدامات در حوزه طراحی‌ها محکوم‌به شکست است. شکست‌هایی که در دوره‌های قبل نیز شاهد آن بوده‌ایم و یکی از دلایل آن شکست‌ها در ایجاد ارتباط میان طراحان و تولیدکنندگان به نبود توفیقات مشهور در امر بازار سازی معطوف بوده و به‌طور مثال در مواردی قیمت لباس‌های طراحی‌شده قابل‌هضم برای اقشار مختلف جامعه نیست.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور به موضوع اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: بخش صادرات بحث جدی ما است و باید در این زمینه نیز فعالیت کرد. بسیج در مسئله کرونا و تولید و توزیع ماسک بسیار موفق بود و باوجوداین که قیمت همه اقلام در حال افزایش است، قیمت ماسک در حال کاهش است، چون همدلی در این حوزه رخ داده است.

تجلیل از بکارگیری ظرفیت‌های مد و لباس در ترویج فرهنگ عاشورایی

رضا حاجی‌پور نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: جای بسی تقدیر دارد که فعالان حوزه مد و لباس، این جریان فرهنگی و هنری را به‌منظور ترویج فرهنگ عاشورایی به کار گرفته‌اند؛ اتفاقی که سراسر جهان رخ‌داده چراکه امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا نه‌فقط در دل ما ایرانیان که در دل‌وجان اغیار نیز جای دارد.

تقدیر از برگزیدگان

بخش پایانی این آئین اختتامیه به معرفی برگزیدگان اختصاص داشت و بر این اساس، در بخش چادر از نرگس بامداد، نرگس رحیمی و معینی‌یار، در بخش مانتو از مهنوش تیمورزاده، سحر تلقانی و غزاله معظمی، در بخش پوشش سر از نرگس بامداد، در بخش مسابقه زنده استانی از حمیده ایرانی، صدیقه اصفهانی و سودابه میرزائی، در طراحی ماسک از خاطره حسینی، زهرا سلیمانی و بهاره نهرمونی، در بخش طراحی لباس عاشورایی مسابقه زنده مانتو اجتماع از اشرف سادات میرباقری و در بخش مسابقه زنده لباس مردان از فاطمه شریفی تقدیر شد.

۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۳۴